Gabo de Gata en de plastic kust

We zijn al eens eerder in Gabo de Gata geweest en hebben daar geen goeie herinneringen aan, maar iedereen zegt dat het er bijzonder en prachtig is dus wij gaan het nog eens proberen. Het is er in elk geval lekker warm nog, zo in de winter. De rotsen zijn indrukwekkend ruig, het is deels vulkanisch en voor Europa een stukje bijzondere natuur, het is dan ook een Nationaal Park geworden. We stoppen in een klein dorpje, Rodalquillar, hier werd vroeger goud gedolven.

RikenMon Gabo de Gata of plastic kust PC201041RikenMon Gabo de Gata of plastic kust PC201043RikenMon Gabo de Gata of plastic kust PC201049

De goudmijnen van Rodalquillar.

We rijden langs de kust op zoek naar een plek voor de nacht, we kijken bij een paar campings. Maar die zien er erg onaantrekkelijk uit en zijn dan ook nog duur. We nemen de gok en zien opeens een mooi parkeerplekje aan het strand, er staat nog een campertje, maar daar is niemand thuis. We zijn moe en willen blijven staan.

RikenMon Gabo de Gata of plastic kust PC200991RikenMon Gabo de Gata of plastic kust PC200990

Het enorme illegale hotel de bouwkranen staan er ondertussen al zo’n 12 jaar te niksen.

We hebben onderweg enorme hotels gezien en vlakbij ons staat er ook eentje. Daar staan de kranen nog naast, maar we zien ook de bomen binnen groeien. Later horen we dat het hotel illegaal gebouwd is in het Nationaal Park en dat de eigenaren eigenlijk de berg in de oorspronkelijke staat moeten terug brengen, maar ze hebben een heel stuk van de berg afgehaald om het hotel van wel 400 kamers te bouwen, nu ligt dus alles stil en dat kan nog wel een tijdje duren.

RikenMon Gabo de Gata of plastic kust PC211116RikenMon Gabo de Gata of plastic kust PC211103RikenMon Gabo de Gata of plastic kust PC211101

RikenMon Gabo de Gata of plastic kust PC211065RikenMon Gabo de Gata of plastic kust PC211071RikenMon Gabo de Gata of plastic kust PC211088

Playa de Mónsul

De Monsul is een kleine vallei dat uitmond in een strand en als bijzonder mooi bekend staat. We gaan er kijken en moeten zeggen het is prachtig! Er zijn helemaal geen andere mensen en we sjouwen er rond tussen de agave en dwergpalmen en ook hier de enorme bossen rozemarijn. Overal zien we onbekende bloemen en vogeltjes vliegen over ons heen. Wat een heerlijke plek, geen idee hoe het er in de zomer is, qua drukte en warmte, maar nu is het er erg fijn. We besluiten om hier niet wild te gaan staan, omdat de borden met verboden kamperen gewoon niet te missen zijn en we trekken verder langs de kust.

RikenMon Gabo de Gata of plastic kust P1100134RikenMon Gabo de Gata of plastic kust P1100149RikenMon Gabo de Gata of plastic kust PC211059

1) Zwarte tapuit, nieuw op de app!, 2) Kuifleeuwerik, nieuwe foto’s op de app, 3) De 100 jarige aloë, nieuw op de website, wordt geen 100 jaar en is geen aloë maar een agave.

En dan zien we opeens weer waarom we de vorige keer niet zulke fijne herinneringen aan deze kust hebben. Opeens zitten we te midden van het plastic. Deze kust is geheel vol gezet met kassen van plastic. Overal waar je kijkt zie je de zon weerkaatsen op plastic. En tussen al dat plastic zie je de kapotte plastic slierten die van de kassen zijn afgewaaid. Opeens beseffen we dat hier de groente en het fruit van Spanje vandaan komt, dat wij al jaren eten in Nederland. Daarvoor is deze kust veranderd in een plastic kust. Het ziet er vreselijk uit. Maar als je dan bedenkt het had ook industrie kunnen zijn met rokende schoorstenen, dan vraag je je af is het inderdaad zo erg. Ik weet het niet. Ondertussen koop ik goedkoop en super lekker fruit hier en blijf het plastic bekijken met gemengde gevoelens.

RikenMon Gabo de Gata of plastic kust PC211121RikenMon Gabo de Gata of plastic kust PC211137RikenMon Gabo de Gata of plastic kust PC211145

Net buiten het Nationale park zie je waar je ook kijkt plastic kassen.

Wandelen in Sierra Espuña

Sierra Espuña is een gebergte in het zuiden van Spanje, net iets uit de kust en daardoor in de winter zoals nu ook iets kouder. Het kan er zelfs zo koud worden dat er vroeger sneeuw werd opgeslagen om ijs te worden. Deze werden dan in de zomer in grote blokken naar de omringde dorpen en steden zoals Murcia gebracht. Maar gelukkig was het er nu niet zo koud. Wikipedia heeft meer informatie hierover.

RikenMon Sierra Espuna P1100114

Uitzicht vanaf het keerpunt van de eerste wandeling

We vinden een camping in El Berro, een plaatsje in het noordoosten van het gebied. Er zijn een aantal kroegen, restaurantjes en winkels en het is een startpunt van 2 wandelingen. De eerste avond koken we zelf voor de bus en eten buiten. Het is echter zo koud dat we direct na het eten de bus induiken, dit moet de volgende dagen anders en dat kan ook. De restaurantjes bieden goed en zeer betaalbaar eten, bier, wijn, gezelligheid en warmte.

RikenMon Sierra Espuna PC160922RikenMon Sierra Espuna PC160925

Camping El Berro, ruime plaatsen en gezellig cafeetje.

De eerste dag zijn we nog in de ban van de jacht. We wachten met vertrekken totdat de jagers naar huis gaan, maar in een natuurpark wordt natuurlijk niet gejaagd. Omdat we wat laat zijn nu kiezen we de kortste route van het bord, richting Gebas.

RikenMon Sierra Espuna PC170927RikenMon Sierra Espuna PC170931RikenMon Sierra Espuna PC170933

Heerlijk wandelen met een verrassende kloof en zelfs een tunnel.

De route is goed aangegeven met witgele strepen en vertrekt letterlijk vanaf de camping. We lopen al snel het bos in en de berg op en dit blijft eigenlijk de hele wandeling zo. Maar saai is het niet. Net voordat we bij Gebas zijn duiken we een soort kloof in, niet al te hoog, ca. 2 tot 4 meter en ongeveer 6 meter breed. Het is een bijzonder pad die overgaat in een tunnel. Deze is erg donker maar niet zo lang. Daarna zijn we bijna bij Gebas, we besluiten er niet heen te gaan maar het pad te volgen en lopen bovenlangs terug. Helaas weer niet in de zon, die zit nog net achter de kam en de bomen. Hierdoor is deze wandeling in de zomer mogelijk ook nog prima te doen, want dan zal het hier wel een beetje warmer zijn. Omdat we wat laat vertrokken zijn lopen we in een hoog tempo, hierdoor zien we weinig van eventuele dieren. Wel horen we veel, zelfs een rotskruiper, die we nog net zien wegvliegen met zijn rode vleugels.

RikenMon Sierra Espuna 6P1100117RikenMon Sierra Espuna PC180943RikenMon Sierra Espuna PC180939

Veel vergezichten en bomen met bizar gevormde takken.

De tweede wandeling gaat de andere kant op. We vertrekken vandaag wat eerder. Het eerste stuk is vooral teerweg en gaat redelijk stijl omhoog. We lopen in de zon dus al snel gaan de eerste truien uit. Maar dan komen we in het bos, wordt het pad vlakker en daardoor ook weer koeler. Ook deze wandeling is erg gevarieerd, al snel zien we ons eerste wild, een paar moeflons schrikken van ons en verdwijnen in het bos. Omdat deze route verschillende wandelroutes kruist moeten we nu zelf meer kaartlezen om de route te vinden. Dit maakt het soms wel spannend als er geen aanwijzingen meer zijn. Op een gegeven moment lopen we op een smal pad en zien aan de overkant van een klein ravijntje de weg, maar hoe komen we daar en dan opeens komt ons smalle paadje uit op een breder pad en blijkt ook het ravijn te eindigen.

RikenMon Sierra Espuna P1100121RikenMon Sierra Espuna PC180947RikenMon Sierra Espuna PC180948RikenMon Sierra Espuna PC180959

De grot van de Langvleugelvleermuis.

We staan weer op een teerweg waar ook auto’s langs kunnen. Langs ons pad zien we gaten in de wand zitten, daar kunnen wel eens grotten zijn. We gaan op onderzoek en staan al snel in het donker te kijken. Als we voorzichtig het plafond langs schijnen zien we een heel klein vleermuisje hangen. Het is er maar eentje en hij wordt wakker van ons, maar blijft lekker zitten. Het is toch wel eng in zo’n grot, je bent al snel de weg kwijt als je het licht van buiten niet meer ziet.

RikenMon Sierra Espuna PC180954RikenMon Sierra Espuna PC180956RikenMon Sierra Espuna PC180961

Het oude sanatorium voor tuberculoze patiënten ligt op een prachtige zonnige plek midden in de bossen.

Net als op de vorige wandeling hebben we het hele pad voor ons alleen, dat zijn we niet gewend en we vinden het heel bijzonder. We komen langs een afgedankt sanatorium voor tuberculoze patiënten, helaas is het geheel afgezet en kunnen we niet meer binnenkijken. Dan verder en wederom over een smal pad lopen we door een smalle kloof langzaamaan naar beneden totdat we opeens weer vlak bij de camping zijn. We zijn nog lekker op tijd om nog even in de zon te zitten voordat we uit eten gaan. Er zijn nog veel meer routes te lopen in dit gebergte. Maar wij besluiten dat we weer even willen opwarmen aan de kust. Dit is echter een plek om nog eens terug te komen.
RikenMon Sierra Espuna Arbutus unedo PC180963RikenMon Sierra Espuna PC180980RikenMon Sierra Espuna PC190986

Op de camping staat een prachtige aardbeiboom, bijtjes drinken uit de waterkraan en natuurlijk zien we hier overal de mandarijnenbomen (trouwens ook de sinaasappels, citroenen, dadels, amandelen en natuurlijk olijven)

Everzwijnen in Muela de Cortes.

Na een nacht op een Spaanse camping zijn we toe aan wildkamperen. We doen het graag maar het kan niet overal. Vrij kamperen mag niet in Spanje, maar slapen in je busje wel en buiten eten ook. Op basis daarvan staan wij ook wel eens op plekken waar geen camping is. Er zijn tegenwoordig heel wat camperplekken te vinden waar campers van allerlei soorten, maten en landen te vinden zijn. Sommige zijn echt reusachtig. Deze plekken zijn zowel te vinden buiten de bewoonde gebieden als midden in de stad. Voor dat laatste heb je wel een eigen wc nodig natuurlijk en dat hebben wij wel sinds kort maar onze vrienden niet, dus we kiezen een plek buiten. In de buurt van een natuurgebied, Muela de Cortes.

RikenMon, Everzwijnen in Muela de Cortes 1PC130832RikenMon, Everzwijnen in Muela de Cortes 2PC130838RikenMon, Everzwijnen in Muela de Cortes 3PC130839

Enorme parasoldennen, tijm en rozemarijn op de vlakte.

Onze vrienden rijden wat sneller dan wij, dus zij zoeken een leuke plek uit, dit wordt middenin het park op een hoogvlakte! Als wij er eindelijk aankomen is het al bijna donker, maar we zien nog net de enorme ruimte met een paar Parasoldennen en heel veel rozemarijn en tijm. Dan drinken we eerst een lekker wijntje.

RikenMon, Everzwijnen in Muela de Cortes 4PC130845

RikenMon, Everzwijnen in Muela de Cortes 5PC130842RikenMon, Everzwijnen in Muela de Cortes 6P1100057RikenMon, Everzwijnen in Muela de Cortes 7P1100061

1) lekker wandelen, 2) onze blauwe bus valt bijna niet op. 3) een beer van een everzwijn. 4) En weer op pad.

We zitten boven de 1000 meter, dus zodra de zon onder is wordt het koud. We steken de bbq aan om de vis op te garen en meteen onszelf te verwarmen, dat werkt uitstekend en we blijven zitten tot het vuur uit is. ‘s Nachts wordt het goed koud, maar ‘s morgens is het er weer prachtig. In het eerste ochtendlicht ziet het er toch wel heel bijzonder uit. We gaan voor een ochtendwandeling over de vlakte. De hondjes zijn erg onrustig en even later ontdekken we waarom, vlak bij ons loopt een grote groep wilde zwijnen! We besluiten om te keren en niet op hun pad te komen. Bovendien is het tijd om naar beneden te rijden, een prachtige rit door een ruig gebied, het stuwmeer en de dam.

RikenMon, Everzwijnen in Muela de Cortes 8PC130848RikenMon, Everzwijnen in Muela de Cortes 9PC130855RikenMon, Everzwijnen in Muela de Cortes 10PC130850

RikenMon, Everzwijnen in Muela de Cortes 11PC130856RikenMon, Everzwijnen in Muela de Cortes 12PC130862RikenMon, Everzwijnen in Muela de Cortes 13PC130869-001

1,2 en 3 het enorme stuwmeer. 4, 5 en 6 we krijgen een prachtige rit met mooie uitzichten op rotsranden, dalen en rietvelden.